Sabtu, Mac 13, 2010

Majlis Perkahwinan Suzana & Zabri

Jam 1.05 petang tadi, aku sekeluarga bersiap-siap untuk ke majlis perkahwinan Suzana Hj. Lazim di Felcra Lembah Kesang, Merlimau, Melaka. Arif beritahu dia tidak mahu ikut. Nak rehat katanya. Begitulah anak-anak... Bila dah remaja, mulai mencari jalan sendiri.

Pukul 1.10 petang, kami mula bergerak melalui Lebuh AMJ dan melalui susur keluar ke Jasin. Pukul 1.25 petang, kami sudahpun berada di lokasi majlis. Mengikut aturcara, majlis persandingan akan diadakan pada jam 1.30 petang.

Rakan-rakan sepejabat yang aku temui di sana antaranya Aziana, Shima, Norlian, Tilah, Bro, Wan, Nor Aini, Midzi, Siddiq, Shazley, Panjang, Izan dan Zulkarnaen. Turut hadir Ketua Pustakawan bersama dua orang anak bujangnya.

Majlis yang diadakan secara sederhana dihadiri sanak-saudara dan rakan-rakan kenalan pihak pengantin perempuan. Lebih kurang jam 1.35 petang, paluan kompang bergema beberapa meter dari rumah pengantin perempuan menandakan ketibaan rombongan pengantin lelaki. Pengantin perempuan dibawa keluar untuk digandingkan dengan pengantin lelaki.

Kemudian kedua mempelai dibawa ke perkarangan rumah untuk acara persembahan silat. Empat pertunjukan silat dipersembahkan kepada mempelai. Silat apa, aku tak pasti sebab pergerakan silat ini mengikut rentak paluan kompang, persis filem Jacky Chan, 'Drunken Master'. Aku melihat kedua mempelai berpeluh-peluh menantikan habisnya persembahan. Di celah-celah keriuhan tu, aku terdengar seseorang meminta acara persembahan silat dipercepatkan agar acara seterusnya dapat jalankan.

Pengantin perempuan dibawa masuk dan diletakkan di pelamin manakala pengantin lelaki menyusul kemudian. Malangnya, untuk masuk ke rumah, sudah tersedia empat orang wanita yang bertugas sebagai 'pengutip tol'. Berlaku tawar-menawar dan setelah bersetuju dengan 'bayaran', pengantin lelaki berjaya masuk ke rumah tetapi masih belum boleh duduk di atas pelamin.

Seorang lagi 'pengutip tol' sudah bersedia di atas pelamin, di atas kerusi pengantin lelaki. Sekali lagi tawar-menawar berlaku. Setelah mendapat habuan, 'pengutip tol' membenarkan pengantin lelaki duduk di atas pelamin.

Sebenarnya di Melaka, perkara ini biasa sahaja. Bukan jumlah upahnya yang penting sebaliknya acara yang tidak rasmi ini lebih untuk memeriahkan suasana majlis perkahwinan itu sendiri. Alahai...kata orang, lagikan lama boleh ditunggu, dah tinggal setapak lagi, tak kan tak boleh bang...hulur je..Kedua mempelai kemudian direstui oleh kedua belah pihak dengan acara tepung tawar dan bunga telur.

Pukul 2.15 petang, kedua mempelai bersama rombongan pengantin lelaki dibawa ke khemah untuk menjamu selera. Aku meminta satu photo shoot untuk dijadikan kenangan dan kedua mempelai bersetuju.

"Okaylah...minta diri dulu.." pinta aku kepada kedua mempelai memandangkan aturcara majlis sudah ke penghujungnya.

"Jangan lupa datang ke rumah saya esok, En. Azman.." balas Mohd. Zabri, pengantin lelaki.

"Insya-Allah..," balas aku kembali.

"Terima kasih kerana datang.." ucap Suzana.

"Sama-sama.." jawab aku kembali.

Jam 2.30 petang, aku beredar daripada majlis tersebut untuk pulang ke rumah kerana jam 4.00 nanti, Ifa kena pergi tuisyen.

Aku sebenarnya baru tahu daripada Ida dua hari lepas, Mohd. Zabri ni bertugas di PERPUSTAM. Apa-apa pun aku mengucapkan selamat pengantin baru kepada kedua mempelai, semoga berkekalan hingga ke akhir hayat.



video
Para 'pengutip tol' bersedia di pintu untuk menghalang pengantin lelaki masuk.

video
Kat sini pun ada tol juga...

2 ulasan: