Selasa, Mac 30, 2010

Bengkel Pengukuhan Projek Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK)

Pagi tadi aku menghadiri Bengkel Pengukuhan Projek Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) di Bayview Hotel, Jalan Bendahara, Melaka.

Bengkel dua hari iaitu pada 29 dan 30 Mac 2010 ini anjurkan oleh Unit Latihan, Pejabat Pendaftar, UTeM. Bengkel dikendalikan oleh Encik Mohd Ehsan bin Amin, Ketua Bahagian Pengurusan Kualiti (BPQ), Pejabat Pendaftar, Universiti Teknologi MARA, Shah Alam, Selangor.

Bengkel bermula jam 8.30 pagi dihadiri seramai 26 orang peserta dari pelbagai jabatan di UTeM. Ceramah menyentuh tentang Projek KIK, proses PDCA, Latihan Dalam Kumpulan (LDK) yang merangkumi fasa pengenalan dan definisi projek. Pada hari kedua, LDK2 menyentuh tentang fasa analisa peluang penambahbaikan dan cadangan KI serta pelaksanaannya.

LDK3 pula berkisar tentang fasa pemantauan dan penyeragaman, pencapaian dan ciptaan nilai dan yang terakhir ialah teknik persembahan projek.

Bengkel Pengukuhan Projek Kumpulan Inovatif & Kreatif (KIK) ini memang bermanfaat berbanding bengkel KIK yang pernah aku hadiri sebelumnya. Peserta bebas bertanya dan penceramahnya juga sangat mesra.

Benar kata orang, kalau berguru, biarlah dengan orang yang berilmu, dan ilmu tentang KIK ini sendiri telah dipelopori oleh UiTM sehinggakan IPTA ini pernah memenangi anugerah di peringkat antarabangsa.

Hari Pertama






Hari Kedua






0 ulasan:

Catat Ulasan