Ahad, Februari 28, 2010

Kuasa Sebuah Logo

Khamis lepas sewaktu aku melangkah masuk ke sebuah kedai buku di Mahkota Parade, aku disapa oleh seorang pekerjanya yang bertugas menjaga barangan yang ditinggalkan pelanggan di kaunter.

"Sir..sir..boleh tumpang tanya?," tanya pekerja tersebut.

Aku terpinga-pinga. Kelihatan seorang pemuda berbangsa Cina, berusia sekitar 20an, tempang kakinya, terdengket-dengket menuju ke arah aku dengan pandangan mengharap.

"Ya, boleh..boleh..," jawab aku pantas.

Aku diam sebentar dan cuba mendengar apakah soalan yang akan diajukan pemuda tersebut memandangkan aku tidak membawa apa-apa barangan peribadi masuk ke dalam kedai buku tersebut.

"Macam mana nak masuk universiti?", tanya pemuda itu lagi.

Aku terkejut dengan soalan yang diajukannya dan hairan mengapakah soalan tersebut ditujukan kepada aku. Pantas aku mencari-cari apa yang ada pada diri aku berkaitan dengan soalan tersebut. Akhirnya aku terpandang logo universiti, UTeM pada t-shirt yang aku pakai malam itu. Tambah bersemangat aku untuk menjawab soalan beliau.

"Kena mohon dulu, result kena bagus..", jawab aku selamba.

"Awak minat apa?", tanya aku pula.

"Saya minat komputer..", jawabnya lagi bersemangat.

"Kalau macam tu Matematik, Sains, Fizik kena baik..baru boleh mohon..", balas aku kembali.

Terfikir pula aku, pemuda ini sering aku jumpa setiap kali aku mengunjungi kedai buku tersebut. Mungkin melihat pelanggan sering mencari buku untuk dibeli atau dibaca, timbul rasa cemburu dan minat untuk memperbaiki dirinya dengan melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi. Itu sesuatu yang baik pada dirinya.

"Kalau result dapat kredit, boleh minta?", tanya pemuda itu lagi meminta pandangan.

"Boleh, tapi susah sikitlah..", jawab aku lagi.

Aku melihat pemuda itu sedikit lega dengan jawapan tersebut dan ingin kembali ke kaunter pelanggan semula.

"Ok, thank you, sir!", balas pemuda itu menutup perbualan.

Sewaktu memilih buku-buku untuk anak-anak, aku terfikir, tinggi sungguh pandangan masyarakat kepada logo dan jenama sesebuah universiti sehinggakan apabila kita memakai pakaian yang tertera logo pun orang akan beranggapan kita adalah sebahagian daripadanya dan memandang tinggi peribadi si pemakainya.

Kata orang kalau bergaul dengan penjual minyak wangi, dapatlah kita bau wanginya begitulah sebaliknya...

0 ulasan:

Catat Ulasan