Sabtu, Oktober 24, 2009

Hari Bersama Pelanggan PERPUSTAM

Hari Sabtu, 24 Oktober 2009 merupakan Hari Bersama Pelanggan yang dianjurkan oleh Perbadanan Perpustakaan Awam Melaka(PERPUSTAM). Kali ini ia dianjurkan bersama Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Negeri Melaka. Majlis ini diadakan di Bangunan PERPUSTAM Bukit Baru dan dirasmikan oleh YB Datuk Hj. Ab. Wahab Ab. Latip, Pengerusi PERPUSTAM. Turut hadir Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Melaka, YS PgKB 1 Nik Zulkifli Ibrahim dan Pengarah PERPUSTAM, Zulkiflee Mohd Said.

Majlis dimulakan pada jam 9.15 pagi dengan bacaan doa oleh Shahrizal Ismail diikuti nyanyian lagu Membaca oleh Koir PERPUSTAM. Majlis seterusnya diserikan dengan deklamasi syair Budaya Membaca oleh Nur Farah Aqilah Zainudin dan persembahan nazam dari SRA JAIM, Limbongan.

Majlis diteruskan dengan ucapan aluan daripada Pengarah PERPUSTAM dan diikuti ucapan aluan daripada Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Melaka. Akhirnya Pengerusi PERPUSTAM memberikan ucapan aluan kepada hadirin dan merasmikan Hari Bersama Pelanggan.

Di dalam ucapannya, Pengerusi PERPUSTAM berharap lebih banyak keahlian perpustakaan dibuat orang awam memandangkan tiada caj dikenakan untuk menjadi ahli. Beliau menyatakan perpustakaan dibuka sepanjang minggu kecuali cuti umum dan berharap masyarakat dapat memanfaatkannya dengan baik.

Di antara objektif mengadakan Hari Bersama Pelanggan ialah menggalak dan menyemarakkan budaya membaca di kalangan masyarakat di Negeri Melaka serta memperkenalkan peranan perpustakaan sebagai gedung ilmu dan meningkatkan keahliannya.

Sempena dengan Hari Bersama Pelanggan, pelbagai aktiviti diadakan. Antaranya pameran jabatan kerajaan khususnya PDRM dan Bomba, jualan gerai FAMA dan buku-buku. Turut diadakan ialah kuiz, jigzaw puzzle, penulisan khat, pertandingan mewarna (tadika), pertandingan bercerita, membaca jawi, jejak IT, story telling dan deklamasi sajak.

Pada sebelah petang, diadakan aktiviti melukis (tahap 2), teka silangkata, story telling, mewarna (tahap 1) dan bicara kerjaya bomba, pustakawan dan atlet.

Majlis penutup dan penyampaian hadiah dihadiri oleh Pengarah PERPUSTAM dan wakil Pengarah Jabatan Bomba serta Havinder dari Lincoln Corner. Majlis selesai pada jam 6.00 petang.

Majlis ini sungguh meriah dan mendapat sambutan menggalakkan daripada pengunjung perpustakaan dan penduduk setempat.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, majlis ini mendapat penajaan daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Melaka dalam bentuk sumbangan kewangan dan juga hadiah. Selain daripada itu, hadiah-hadiah juga ditaja oleh beberapa syarikat swasta seperti Sunquick dan lain-lain lagi.









































































































2 ulasan: