Khamis, Oktober 15, 2009

Exploread 2009

Exploread 2009 merupakan salah satu aktiviti perpustakaan yang diadakan sempena Festival Bulan Membaca 2009. Ianya telah diadakan pada 14 Oktober 2009 bertempat di Perkarangan Perpustakaan UTeM. Antara tujuan aktiviti ini diadakan ialah bagi meningkatkan minat membaca di kalangan warga UTeM di samping mempromosikan perpustakaan.

Sebanyak 10 pasukan menyertai pertandingan ini dan penyertaan di saat-saat akhir menjadikan ianya sungguh meriah. Sesi pendaftaran peserta dibuka pada jam 2.30 petang dan ditutup pukul 3.00 petang. Setiap pasukan mengandungi 3 orang peserta. Kemudian satu sesi taklimat diadakan di Bilik Muzik di mana para peserta dibekalkan sebotol air mineral dan juga kek.

Sebelum aktiviti Exploread bermula, satu sesi bergambar diadakan di perkarangan bangunan Perpustakaan UTeM. Puan Hajah Faridah Md. Amin, Ketua Pustakawan UTeM turut hadir untuk melepaskan para peserta sebagai tanda perasmian acara.

Sebaik pertandingan dimulakan, para peserta mengambil puzzle untuk dicantumkan secara berkumpulan dan kemudian berbasikal ke FTMK. Di sana peserta dikehendaki menjawab satu soalan dan melakukan suatu aktiviti sebelum bertolak ke FKEKK. Peserta seterusnya perlu menjawab satu soalan dan mencari buku-buku yang disembunyikan. Mereka kemudian berbasikal ke Perkarangan Stadium UTeM di mana mereka perlu berbahasa isyarat. Laluan seterusnya ialah peserta ke tempat letak kereta Canselori di mana dua soalan perlu dijawab sebelum ke Pusat Persatuan Pelajar bagi mencari staf perpustakaan untuk mendapatkan tandatangan dan cop perpustakaan.

Laluan terakhir peserta ialah berbasikal ke perpustakaan semula. Di sini aktiviti terakhir ialah menjawab beberapa soalan mengenai perpustakaan. Pertandingan yang bermula pada pukul 3.40 petang ini berakhir kira-kira sejam kemudiannya menyaksikan kumpulan UTeM Juniors menjadi juara. Tempat kedua disandang oleh kumpulan Super Girl dan ketiga ialah kumpulan Jin Hitam.

Para peserta kemudian dijamu dengan kuih-muih dan mee goreng sebelum keputusan pertandingan diumumkan secara rasmi oleh Pengerusi Festival Bulan Membaca 2009, Saudara Zaidi Saad.

Keputusan Pertandingan Exploread 2009
1. UTeM Juniors (54.18 minit)
2. Super Girl (49.08 minit)
3. Jin Hitam (1 jam 01.31)
4. Kerex Hunter (56.05 minit)
5. Opet (59.54 minit)
6. Jean Notty (59.19 minit)
7. Permata (1 minit 05.36)
8. We-Know-How (1 minit 00.55)
9. Kami Berserah (50.81 minit)
10. X Pandai Naik Basikal (58.31 minit)

















































































0 ulasan:

Catat Ulasan