Jumaat, Jun 25, 2010

Taklimat Continuous Professional Development (CPD)

Satu taklimat mengenai Continuous Professional Development (CPD) telah diadakan di Bilik Tayangan, Aras 2, Perpustakaan UTeM pada 24 Jun 2010. Taklimat ini merupakan satu road tour Pejabat Pendaftar dalam menerangkan mengenai program CPD kepada staf-staf di jabatan dan fakulti. Kepada staf UTeM, CPD bakal dilaksanakan pada 1 Julai 2010 walaupun tempoh pengiraan mata telahpun bermula sejak 1 Januari 2010.

Taklimat CPD disampaikan oleh Puan Murni Abu, Penolong Pendaftar, Unit Penilaian Tahap Kecekapan (PTK), Bahagian Sumber Manusia dan dihadiri seramai 25 orang staf perpustakaan.

CPD merupakan suatu kaedah penilaian prestasi terhadap staf yang pernah digunakan oleh Universiti Sains Malaysia (USM) dan program ini dirancang UTeM untuk mempertingkatkan pengetahuan, menambahbaik kecekapan profesional sepanjang kerjaya seseorang staf di mana penilaian dibuat melalui aktiviti-aktiviti latihan, pembangunan ilmu serta aktiviti profesional dan bukan profesional.

Melalui program ini staf perlu memperolehi 42 mata untuk berada di Aras III sebelum boleh menduduki Penilaian Tahap Kecekapan (PTK). Staf juga perlu menghadiri kursus, latihan, pembelajaran kendiri, bengkel, penglibatan dalam sesi pengembangan ilmu dan kemahiran dan lain-lain lagi.

Di antara faedah CPD ialah ianya melestarikan pembelajaran sepanjang hayat, pembangunan diri dan penilaian prestasi staf digabungkan, matlamat Dasar Sumber Manusia sektor awam dapat dicapai, waktu pembelajaran yang lebih fleksibel dan penjimatan kos operasi.

Taklimat bermula pada jam 10.00 pagi dan berakhir 2 jam kemudian.






0 ulasan:

Catat Ulasan