Ahad, Jun 06, 2010

Menghadiri Majlis Perkahwinan

Cuti sekolah baru sahaja bermula. Cuti pertengahan tahun selama dua minggu ini perlu dirancang dengan baik agar anak-anak tidak membazirkan masa dengan melakukan kerja-kerja tidak berfaedah. Memang ada perancangan kami sekeluarga untuk bercuti malangnya tidak dapat dipenuhi kerana Ida mendapat arahan dari pihak pengurusan agar semua cuti dibekukan menjelang SUKMA XIII yang akan berlangsung dari 10 hingga 19 Jun 2010.

Cuti sekolah memang sinonim dengan kenduri kahwin, kenduri kesyukuran, kenduri bersunat dan macam-macam kenduri lagi. Bagi yang menerima jemputan, kita kena lapangkan masa untuk memenuhi jemputan tersebut.

Semalam aku sekeluarga menghadiri majlis perkahwinan di rumah keluarga Zarina Abdul Rahman, rakan kami. Majlis perkahwinan adik beliau, Aisyah dan suaminya Fairuz diadakan di rumah pengantin perempuan iaitu di Kg. Pulai.

Kami sampai pada jam 2.00 petang. Ketika itu rombongan pengantin lelaki dari Pulau Pinang baru sahaja tiba dan bersiap-siap untuk dikompangkan. Dengan paluan kompang mengiringi pengantin, kedua mempelai diarak sehingga menghampiri pintu pagar di mana aksi pencak silat dipersembahkan kepada kedua mempelai. Kedua mempelai kemudiannya diminta duduk di atas kerusi yang diletakkan di halaman rumah sambil terus menyaksikan persembahan pencak silat.

Pukul 2.45 petang, kedua mempelai dibawa ke pelamin dan acara menepung tawar bagi kedua belah keluarga diadakan. Seterusnya pengantin bersama rombongannya menjamu selera di khemah yang disediakan. Pukul 3.20 petang, kami sekeluarga meminta diri.

Hari ini ada dua lagi jemputan perkahwinan. Kami ke majlis perkahwinan ahli keluarga staf Ida di Berangan Enam, Umbai dan kemudian ke satu lagi majlis perkahwinan staf Ida, Mazid di Telok Mas.

Seminggu dua ni majlis perkahwinan memang berlambak ...bak kata orang menghadiri perkahwinan ini ibarat melabur, hari ini hari dia esok lusa mana tahu hari kita, tak kita, anak-anak kita pula...









2 ulasan:

  1. betul tu...

    statement 'tak kita' tu macam ada nk tambah lagi ke per kui3..

    BalasPadam
  2. Statement itu umum untuk pembaca macam anda..hahaha...

    BalasPadam