Isnin, Mei 03, 2010

Kereta Tersangkut Di Tanah Lembut

Dalam kegembiraan untuk menghadiri majlis pertunangan Norhayati-Ridhwan, kereta Honda CRV milik salah seorang peserta rombongan pihak lelaki terbenam di tanah lembut di sebelah kiri jalan masuk ke rumah Hj. Ayup, hanya beberapa meter dari lokasi majlis.

Kejadian berlaku apabila kenderaan tersebut yang sepatutnya berpatah balik dengan cara mengundur sebaliknya mengambil jalan mudah memasuki sebelah kiri lorong yang bertanah lembut dengan harapan dapat berpatah semula ke jalan utama dengan segera. Akhirnya kedua tayar sebelah hadapan kenderaan tersebut terbenam di dalam lumpur.

Aku dan beberapa orang ahli keluarga yang lain bergegas ke tempat kejadian untuk membantu. Setelah memberikan pendapat dan menawarkan pertolongan untuk menolak keluar kereta dari kawasan lembut, pemilik kenderaan tersebut tidak bersetuju sebaliknya ingin mendapatkan perkhidmatan tarik kereta. Beliau sibuk menelefon ke sana dan sini dengan harapan mendapat perkhidmatan dengan segera. Malangnya syarikat yang dihubunginya yang terletak di Terendak hanya mampu memberikan perkhidmatan jika bersetuju menunggu sejam.

Akhirnya, Zamri, adik aku yang bekerja di Bengkel Honda di Semabok yang pada mulanya buat-buat bodoh, kemudian memberikan cadangan supaya menggunakan jek kereta. Akhirnya selepas dijek dan diletakkan beberapa ketul batu di bawah tayar kereta, kenderaan tersebut dapat dikeluarkan dari kawasan tanah lembut.

Kadang-kadang aku berfikir orang yang berkereta mewah ni hanya pandai bergaya sahaja tetapi pendek akalnya. Dan aku dimaklumkan Zamri, tiada ucapan terima kasih dari si pemilik kenderaan, barangkali masih memikirkan kenderaannya yang sudahpun kotor. Kata orang tua-tua, orang berbudi kita berbahasa...


0 ulasan:

Catat Ulasan