Khamis, Mei 27, 2010

Ceramah Pengurusan Stres Menurut Islam

Semalam aku menghadiri satu ceramah anjuran Pusat Islam UTeM bertajuk 'Menangani Stres Menurut Perspektif Islam'. Ceramah disampaikan oleh Puan Hajah Rusni bt. A. Ghani dari Bahagian Pembangunan Modal Insan, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia bertempat di Auditorium Canselori, UTeM.

Ceramah bermula pada jam 3.30 petang, dihadiri kira-kira 50 orang staf dari pelbagai jabatan di UTeM. Menurut penceramah, stres wujud seiring dengan fitrah kejadian manusia dan ia boleh membantutkan perjalanan hidup manusia. Oleh itu, stres perlu dialihkan ke tepi. Stres berlaku disebabkan orang yang menghadapinya bermasalah serta tidak tahu bagaimana menguruskan masalah tersebut.

Menurut beliau lagi, di dalam Islam, stres boleh ditangani melalui beberapa kaedah seperti meningkatkan keimanan, membuat meditasi dan relaksasi, berzikir, berimajinasi serta yang terbaik ialah bersolat.

Ceramah ringkas ini selesai pada jam 5.00 petang. Di antara staf perpustakaan yang turut hadir dalam ceramah ini ialah Hasliza, Zulkarnaen, Mi Azian, Norziyana, Suhaizri dan Mohd Nazir. Semoga ianya menjadi panduan berguna kepada semua peserta dalam menangani stres.



0 ulasan:

Catat Ulasan