Khamis, Julai 02, 2009

Majlis Amal Untuk Palestin - 'Doa Dan Harapan'

Aku sempat menghadiri Majlis Amal Untuk Palestin 'Doa dan Harapan' yang diadakan di Auditorium Canselori, Kampus Induk UTeM pada 1 Julai 2009. Majlis ini dianjurkan oleh Puspanita bersama Pusat Islam UTeM, Mawaddah dan Aman Palestin. Majlis yang bermula pada jam 2.30 petang ini berakhir pada jam 5.15 petang.

Majlis Amal Untuk Palestin 'Doa dan Harapan' ini dimulakan dengan deklamasi sajak mengenai Palestin oleh dua orang siswi UTeM. Kemudian majlis ini diteruskan dengan ucapan alu-aluan daripada Profesor Dr. Ahmad Yusoff bin Hassan, Naib Canselor UTeM.Dalam ucapannya, beliau mengajak peserta untuk melihat kembali konsep 'global village' di mana masyarakat perlu peka dengan apa yang terjadi kepada jiran-jiran Islam mereka di Timur Tengah. Beliau meminta masyarakat bersyukur dengan apa yang ada kerana bersyukur juga satu nikmat. Menurut Profesor Dr. Ahmad, rakyat Palestin yang ditindas dan diperlakukan dengan kekejaman sebenarnya inginkan tanahair mereka sendiri. Beliau mengharapkan sokongan moral rakyat Malaysia terhadap Palestin di samping bersatu hati mengutuk tindakan rejim Israel ini.

Ceramah oleh Hajjah Hashimah bt. Salleh dari Aman Palestin amat menarik. Beliau pada peringkat awalnya menerangkan peta Palestin yang besar akhirnya menjadi kecil dan terbahagi kepada dua iaitu Tebing Barat dan Gaza. Beliau juga menceritakan tentang Al-Aqsa iaitu suatu kawasan di mana Nabi Muhammad SAW naik ke langit melaluinya. Kini telah ada usaha-usaha Israel untuk memusnahkan Masjid Al-Aqsa dan membina kuil. Antara usaha rejim ini ialah membina terowong di bawah tanah Masjid Al-Aqsa dengan alasan mencari harta Nabi Sulaiman (King Solomon).

Aku berminat dengan kisah-kisah bagaimana rakyat Palestin yang gugur syahid dalam usaha mempertahankan tanahair mereka. Mereka yang ingin meletupkan diri juga mestilah seorang yang benar-benar menjalankan ibadat seperti berpuasa, boleh membaca Al-Quran dan sebagainya. Satu cerita yang dikisahkannya tentang seorang ibu di Palestin yang mempunyai 3 orang anak lelaki dan ketiga mereka berusaha meletupkan diri di pos pengawal Israel malangnya seorang anaknya ditangkap manakala dua lagi syahid.

Dengan suara yang nyaring dan kadangkala ada telo Kelantan, Hajjah Hashimah mengajak semua peserta agar dapat menderma seikhlas mungkin untuk membantu rakyat Palestin. Di akhir majlis, satu upacara penyerahan mock cheque bernilai RM5394.45 kepada Hajjah Hashimah selaku Pemegang Amanah Aman Palestin telah diadakan. Penyerahan dilakukan oleh Puan Sara bt. Ayub, isteri NC.

Pada akhir majlis ini ditayangkan sebuah video lakonan semula mengenai seorang wanita Palestine, Reem Riyashi yang bersiap sedia untuk meletupkan diri bagi membunuh tentera Israel di pos pengawal. Anak beliau yang berumur 4 tahun digambarkan sedang menyanyikan lagu sedih kepada ibunya dan berjanji akan mengikuti langkah ibunya suatu hari nanti. Video ini amat menyentuh perasaan para peserta.

Secara keseluruhannya majlis ini dianggap berjaya menarik peserta untuk menghadirinya. Ada juga gerai jualan dan pameran diadakan di lobi Canselori.

Dan sebelum pulang aku sempat membeli sebuah buku berjudul 'Baitul Maqdis: kesucian yang dipertahankan' yang ditulis oleh Haji Mohd. Hanif Hj. Ismail. Mudah-mudahan dengan buku ini juga dapat menarik minat aku untuk explore lebih lagi mengenainya.


0 ulasan:

Catat Ulasan