Ahad, Disember 06, 2009

Selamat Hari Jadi Ida!

Khamis, 3 Disember 2009. Petang itu aku menerima panggilan telefon daripada Ifa sewaktu aku sedang bertugas di pejabat.

"Ayah, hari ini hari jadi emak. Ayah dah belikan emak kek dan hadiah hari jadi? tanya Ifa, anak kedua aku yang memang sentiasa mengingati tarikh-tarikh penting dalam keluarga.

"Belum lagi. Nanti ayah belilah masa balik kerja petang karang", jawab aku selamba.

"Jangan lupa tau", balasnya lagi.

Sebenarnya pagi tadi sebelum aku ke tempat kerja, sempat aku mengucapkan selamat hari lahir kepada Ida. Sepanjang perkahwinan aku dengan Ida, pernah sekali aku terlupa mengucapkan selamat kepada Ida pada hari lahirnya sehinggakan dia mengingatkan aku pada penghujung hari. Sejak hari itu aku sentiasa mengingati tarikh-tarikh penting dalam keluarga aku. Ini ditambah lagi dengan keprihatinan anak-anak aku yang sentiasa mengingati tarikh-tarikh tersebut.

Petang itu aku menerima panggilan telefon daripada Mak Munah. Beliau memberi cadangan supaya aku membuat tahlil dan kenduri ringkas di surau selepas solat Maghrib dan aku bersetuju dengan cadangan mak mertua aku itu.

Aku masih buntu memikirkan apakah hadiah yang ingin aku berikan kepada isteri aku itu. Anak-anak meminta aku balik awal supaya dapat membuat 'suprise' bila emaknya pulang tapi aku tak fikir begitu.

Selepas waktu kerja, aku singgah di sebuah kedai telekomunikasi di Batu Berendam. Cuba bertanyakan harga dan gajet beberapa telefon bimbit terbaru di kedai tersebut. Akhirnya dapat sebuah yang aku rasakan sesuai untuk dijadikan hadiah hari jadi Ida. Menariknya, tauke kedai tu tolong bungkuskan hadiah itu untuk aku.

Aku sempat singgah di Kentucky Fried Chicken untuk membeli ayam goreng, kentang lecek dan nugget dalam bentuk bucket. Dan dalam perjalanan pulang ke rumah, aku singgah di sebuah kedai kek untuk membeli kek ais krim pula.

Petang itu, Mak Munah sudahpun memesan beberapa bungkus nasi lemak dan karipap. Beliau sibuk di dapur menyediakan teh tarik dan persiapan lain untuk dihantar ke surau. Sememangnya surau di kampung ini setiap malam Jumaat tidak putus-putus orang bersedekah selepas bacaan Yasin.

Selepas solat Isyak, kami sekeluarga meraikan hari lahir Ida. Paling teruja ialah Ifa. Siap padam lampu dan pasang lilin lagi. Anak-anak kemudiannnya memeluk ibu mereka dan mencium pipinya serta mengucapkan selamat hari jadi. Aku merasa terharu dengan suasana begini.

Tiba-tiba Ifa mengeluarkan hadiah yang dibeli dan bersama adik-beradik yang lain terus memberikannya kepada ibu mereka. Kemudian, masing-masing menikmati juadah yang disediakan.

Aku mengharapkan suasana begini akan berterusan sampai bila-bila. Bukan hadiahnya yang penting bagi aku tetapi ingatan itulah yang paling bermakna dalam hidup seseorang.
















0 ulasan:

Catat Ulasan