Isnin, Disember 28, 2009

Majlis Ihtifal Kelas Pengajian Tahfiz Al-Quran & Fardhu Ain

Ahad, 20 Disember 2009. Baru pagi semalam aku dimaklumkan ada Majlis Ihtifal Kelas Pengajian Tahfiz Al-Quran & Fardhu Ain Kanak-kanak Masjid Al-Azim.

Majlis ini biasanya diadakan di penghujung sesi pengajian bertujuan untuk mempersembahkan kepada khalayak terutama ibu bapa hasil daripada kelas pengajian ini. Pelajar yang mendapat markah tertinggi hinggalah ketiga tertinggi terpilih untuk memperdengarkan bacaan tahfiz mereka.

Kali ini agak berbeza. Dulu majlis dibuat di Auditorium Al-Azim tetapi kini diadakan di Ruang Solat masjid dan bilik VIP. Berbanding tahun-tahun lalu, majlis kali ini habis awal. Mula jam 9.00 pagi dan tamat pukul 1.00 tengah hari.

Kali ini Ifa dan dua rakan sekelas terpilih untuk mewakili Kelas 5 Adam. Untuk tahap 5, hanya ada satu kelas sahaja. Beberapa surah pilihan di dalam Al-Quran diajukan oleh juri dan peserta diminta menghabiskan surah berkenaan mengikut kehendak juri.

Daripada empat surah yang ditanya juri, hanya satu surah yang tidak dapat dijawab Arifah. Mungkin panik. Tetapi surah-surah berikutnya, lancar.

Aku bersyukur kerana anak aku yang seorang ini dapat menghafal surah dengan lancar. Semoga Allah membuka hatinya untuk lebih mendalami surah-surah lain di dalam Al-Quran. Dan aku lebih bersyukur bilamana Arif juga bersama adiknya, Ifa akan naik Tahap 6 tahun depan.

Mudah-mudahan Allah mempermudahkannya...



















0 ulasan:

Catat Ulasan