Khamis, Disember 03, 2009

Bangunan Perpustakaan Disambar Petir

Pada 2 Disember 2009, sewaktu sedang menyiapkan kerja di bilik, tiba-tiba hujan lebat. Sudahlah keadaan bilik yang sejuk dek penyaman udara berpusat di bangunan ini, kini hujan pula. Tingkap bilik pun berkabus.

Tiba-tiba aku terdengar dentuman kuat panahan petir dari sebelah kanan bangunan perpustakaan berhampiran tempat letak kereta.

Rakan sekerja yang lain, Fauziah pula tidak berhenti-henti membaca ayat suci bila mendengar dentuman tersebut.

"Eh! Ada batu jatuh" jerit Mawardi, rakan setugas aku.

Aku terkejut dan cuba bertanyakan arah jatuhnya batu. Beliau menunjukkan hanya beberapa meter di atas jalan di belakang bilik kami. Dari cermin bilik yang sedikit berkabus, masing-masing cuba meninjau lokasi jatuhnya batu tadi.

Seingat aku kejadian berlaku lebih kurang pada pukul 4.30 petang. Pukul 5.00 petang, setelah hujan reda, kami melangkah ke tempat letak kereta menuju ke kenderaan masing-masing untuk pulang.

Aku sempat meninjau tempat kejadian. Bumbung perpustakaan sedikit terkopak dan serpihan batu bertaburan di atas jalan. Aku tidak dapat bayangkan jika pada masa kejadian, ada pejalan kaki yang lalu-lalang di situ ataupun kenderaan yang melaluinya, pasti akan berlaku kejadian yang tidak diingini.

Aku masih lagi memikirkan apakah petanda kejadian ini...





0 ulasan:

Catat Ulasan