Jumaat, Ogos 27, 2010

Persembahan Cadangan Penyelesaian Masalah KIK

Satu persembahan bagi kumpulan-kumpulan yang menyertai KIK Perpustakaan UTeM telah diadakan pada jam 9.00 pagi semalam bertempat di Bilik Tayangan 2, Perpustakaan UTeM. Sesi pembentangan dikelolakan oleh Penyelaras KIK, Mohd Mawardi Badruddin.

Sebanyak 7 kumpulan membuat persembahan manakala 1 kumpulan lagi tidak bersedia dengan persembahannya. Kumpulan-kumpulan ini mempersembahkan cadangan penyelesaian masalah yang dibawa hasil daripada perbincangan dalam kumpulan masing-masing. Sebelum ini satu persembahan mengenai pemilihan permasalahan KIK telah diadakan di tempat yang sama pada 2 Julai 2010. Peserta dari setiap kumpulan bebas untuk memberikan cadangan bagi tujuan penambahbaikan hasil pembentangan agar ianya menjadi lebih mantap.

Kumpulan Jitu membentangkan masalah kurang kesedaran peminjaman bahan di kalangan staf akademik manakala kumpulan aku, L-Care pula memilih masalah kesilapan-kesilapan dalam proses penghantaran bahan ke Unit Sirkulasi.

Kumpulan Strategi membawa permasalahan kesukaran mencari dokumen perjanjian terdahulu manakala kumpulan Aspirasi memilih masalah bagaimana menggalakkan pengguna meminjam bahan di rak terbuka yang tidak pernah dipinjam.

Kumpulan Idea memilih masalah kehadiran pelajar yang kurang di perpustakaan manakala kumpulan Fastive mengambil masalah proses mendigitasi bahan koleksi khas/PSM yang lambat.

Kumpulan Global merupakan kumpulan terakhir membentangkan cadangan penyelesaian dan memilih masalah kehilangan majalah setelah disusun di rak majalah kini.

Dalam sesi ulasan Ketua Pustakawan berpuas hati dengan prestasi pembentangan dan berharap setiap kumpulan boleh meningkatkan kualiti pembentangan dengan penambahan data-data yang menyokong kepada permasalah yang dipilih.

Sesi pembentangan tamat jam 1.30 petang





0 ulasan:

Catat Ulasan