Rabu, Ogos 11, 2010

Raptai Penuh Majlis Konvokesyen Ke-6, UTeM

Raptai Majlis Konvokesyen Ke-6, Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) telah diadakan di Dewan Besar UTeM pada hari Jumaat, 6 Ogos 2010.

Aku sebagai salah seorang petugas konvokesyen hadir di lokasi pada jam 9.00 pagi sebaik selesai bersarapan. Sewaktu aku sampai, separuh dewan sudahpun dipenuhi bakal-bakal graduan untuk mendengar taklimat konvokesyen daripada Encik Nizam Pavel, Pengerusi Jawatankuasa 10 iaitu berkaitan dengan pengurusan graduan.

Taklimat ini penting bagi memastikan majlis konvokesyen nanti berjalan dengan lancar. Bayangkan untuk mengawal pergerakan graduan seramai 1408 orang dan melibatkan 3 sesi ini bukan mudah. Bakal graduan perlu berdisiplin dan mengikuti peraturan semasa konvokesyen nanti kerana majlis ini penuh protokol.

Aku sempat mendengar arahan-arahan yang diberikan oleh Encik Nizam kepada para graduan antaranya para graduan diminta kemas, tidak berambut panjang bagi lelaki, berkasut, tidak dibenarkan membawa kamera, tidak boleh membawa beg tangan bagi perempuan dan macam-macam lagi. Bukan apa, majlis konvokesyen ini untuk mereka juga tetapi kalau mereka sendiri tidak mahu beri kerjasama, sukarlah nanti perjalanan majlis.

Beberapa orang graduan daripada beberapa kursus disebutkan nama mereka untuk beratur di dewan tersebut. Mereka perlu swipe kad alumni pada petugas sistem sebelum bergerak mengikut tanda-tanda X di lantai sehinggalah menerima ijazah/diploma mereka.

Perjalanan raptai berjalan lancar dan tamat pada jam 11.00 pagi.











0 ulasan:

Catat Ulasan