Selasa, Ogos 24, 2010

Asas Kekeluargaan

Petang semalam sewaktu memandu pulang ke rumah, tiba-tiba pendengaran aku tertumpu kepada slot bual bicara di Radio IKIM. Segmen Keluarga Sakinah menampilkan Profesor Dato' Dr. Sidek Baba (gambar), seorang professor di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) sebagai tetamu untuk program tersebut.

Apa yang menarik perhatian aku ialah topik mengenai kekeluargaan yang diperbincangkan. Menurut Profesor Dato' Dr. Sidek Baba, institusi keluarga amat penting. Keluarga merupakan satu tapak yang perlu dibina dengan asas yang kukuh. Ianya perlu dibina atas asas agama, kasih sayang, tanggungjawab dan lain-lain agar ianya tidak lompong atau kosong. Setiap orang dalam keluarga perlu memainkan peranan masing-masing.

Beliau memberi gambaran bagaimana masyarakat hari ini mempunyai asas kekeluargaan yang rapuh. Anak-anak bebas keluar rumah tanpa kebenaran ibu bapa dan ibu bapa pula sibuk dengan urusan masing-masing.

Kes-kes buang bayi umpamanya dikaitkan dengan asas kekeluargaan yang tidak kukuh di mana kurangnya asas agama, tanggungjawab dan kasih sayang. Anak-anak bebas lepas sehingga bergaul dengan sesiapa sahaja tanpa kawalan.

Aku tertarik dengan kaedah yang disampaikan terutama apabila memarahi anak-anak. Anak-anak tidak perlu dijerit, dirotan atau dipukul sebaliknya memadai memberitahu kesalahannya dan kesan jika perbuatan itu dilakukan. Ibu bapa tidak perlu ditakuti sebaliknya dihormati berdasarkan ketegasannya.

Begitulah ilmu yang dapat aku kutip sewaktu aku memandu pulang dan berharap dapat aku aplikasikan dalam keluarga aku nanti.

0 ulasan:

Catat Ulasan