Selasa, Ogos 24, 2010

Iftar di Masjid UTeM

Petang semalam, aku dan beberapa orang rakan sejabatan telah diarahkan hadir untuk iftar dan tarawih di Masjid UTeM.

Seminggu yang lalu, Pusat Islam ada mengedarkan jadual tarikh-tarikh bagi setiap jabatan menaja jamuan kepada mereka yang berbuka puasa di Masjid UTeM. Kemudian perbincangan di peringkat kelab staf diadakan bagi tujuan sama ada kelab atau jabatan yang akan menaja jamuan tersebut. Akhirnya kata putus diambil iaitu jabatan akan mengambil tanggungjawab menaja jamuan tersebut.

Tengah hari semalam aku mendengar ada pengumuman menjemput pelajar-pelajar datang ke Masjid UTeM untuk iftar. Dan petang semalam, seperti yang telah diwajibkan, semua staf hadir jam 7.00 malam.

Sebaik azan berkumandang, pelajar dan staf menjamah kurma dan kuih-muih dan kemudian menunaikan Solat Maghrib. Sebaik solat, mereka dijemput menjamu selera dengan apa yang apa walaupun ada kedengaran makanan yang disediakan tidak mencukupi.

Aku membawa Ifa dan Miza untuk majlis ini. Kedua-duanya duduk di ruang muslimah dan bersolat Isyak dan Tarawih sehingga habis. Di sini, solat tawarikh hanya lapan rakaat disertai dengan solat witir. Jemaah kemudian disediakan moreh sebelum pulang.

Aku berharap semoga di masa depan bila merancang sesuatu yang baik, biarlah baik hingga ke akhirnya...















0 ulasan:

Catat Ulasan