Sabtu, Ogos 14, 2010

Tragedi Bazar Ramadan di Jasin

Petang semalam aku dimaklumkan oleh seseorang tragedi Bazar Ramadan di Jasin. Menurut pemberi maklumat, seorang terbunuh dalam ribut pada hari ketiga umat Islam menyambut Ramadan.

Jadi aku cuba mendapatkan kesahihan cerita daripada media sebaik berbuka puasa. Walau bagaimanapun ada percanggahan berita di antara media tersebut terutama jumlah mereka yang meninggal dunia. Al-Fatihah buat mangsa-mangsa yang terlibat dalam tragedi tersebut. Di sini aku abadikan laporan yang aku baca...


















BERITA HARIAN

Tragedi Ramadan

Oleh Muhammad Zaidee Daut
bhnews@bharian.com.my
2010/08/14

Tiga maut ribut di bazar jualan Jasin




JASIN: Tiga terbunuh manakala 18 cedera apabila khemah bazar Ramadan di perkarangan Stadium Jasin, di sini, roboh dan diterbangkan ribut, kira-kira jam 4.40 petang semalam.

Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Che Suza Che Hitam berkata, tiga yang maut ialah peniaga cendol, Abdul Omar, 70, dari Batu 16, Kampung Ayer Merbau, peniaga kuih, Mahadi Mohamad, 40, kelahiran Jerteh, Terengganu yang kini menetap di Batu 15 Ayer Merbau dan seorang pengunjung, Muhammad Wahab, 49, dari Kampung Rim, di sini.

Beliau berkata, Abdul meninggal di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala, dipercayai dihempap palang besi khemah yang diterbangkan ribut, Mahadi meninggal di Hospital Jasin, manakala Muhammad yang juga cedera di kepala meninggal di Hospital Melaka kira-kira jam 7 petang.

Seorang daripada 18 yang cedera Zaini Rasap dihantar ke Hospital Putra di bandar raya dan selebihnya mendapat rawatan di Hospital Jasin.

Mangsa lain yang cedera yang kebanyakannya peniaga ialah Azaraie Adzahar; Rosidah Rasul; Norazli Mohd Zaid; Muhammad Amir Limat; Norizin Othman; Norizlin Othman; Nurazidah Md Aleh; Hakiki Shahrul, Norashikin Idris; Gool Muhammad Ab Latip, Jamal Hisham Yahaya; Farah Alwani Othman; Mohd Norizan Mohd Amin; Mohd Shahrul Shaharudin; Norfara Damia, Norhaizan Hussein dan Noraizam Abu Bakar.

Tiga daripada yang cedera Nurazidah dan Norhaizan dimasukkan ke wad pemerhatian, manakala Norashikin yang mengandung dimasukkan ke wad bersalin dan selebihnya dirawat sebagai pesakit luar.
Ketika kejadian kira-kira 80 peniaga baru memulakan operasi dan pengunjung masih belum ramai.

Seorang peniaga kuih, Siti Nuriza Md Zin, yang terselamat berkata, kejadian itu berlaku terlalu pantas sehingga menyebabkan peniaga dan pengunjung tidak sempat berbuat apa-apa.

Sebelum kejadian katanya, kebanyakan peniaga sedang memasang khemah masing-masing untuk memulakan perniagaan mereka.

“Angin kencang berlaku tiba-tiba... tiada sebarang tanda ribut akan melanda. Saya sempat melihat beberapa peniaga cuba menahan khemah masing-masing tapi kebanyakannya terlepas kerana angin kencang.

“Akibatnya banyak khemah peniaga berterbangan di udara, termasuk diterbangkan angin melebihi ketinggian lampu limpah di Stadium Jasin sebelum jatuh kembali di kawasan bazar ini dan mungkin menimpa peniaga dan pengunjung hingga menyebabkan kecederaan,” katanya.

Seorang lagi peniaga, Ezil Maizan, bersyukur kerana terselamat dalam kejadian itu, tetapi sedih dengan kehilangan rakan baiknya, Abdul Omar.

“Ketika hari pertama berniaga, arwah Abdul ada memberitahu saya bahawa inilah tahun terakhir dia berniaga di bazar ini selepas 14 kali Ramadan. Ungkapan itu rupa-rupanya menjadi kenyataan pada hari ini (semalam),” katanya.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam melawat keluarga mangsa yang meninggal malam tadi.


UTUSAN MALAYSIA

3 maut, 18 cedera dipukul ribut













Oleh RIZANIZAM ABDUL HAMID
utusanmelaka@utusan.com.my

JASIN 13 Ogos - Tiga terbunuh manakala 18 lagi peniaga cedera dalam kejadian ribut taufan di Bazar Ramadan Stadium Jasin di sini, pada hari kedua umat Islam berpuasa hari ini.

Kejadian pada pukul 4.45 petang itu berlaku ketika semua mangsa sedang sibuk membuat persiapan untuk memulakan perniagaan.

Dua peniaga yang maut ialah seorang peniaga cendol, Abdul Omar, 73, dan pembantu peniaga murtabak, Mahadi Muhammad, 39. Kedua-dua mereka cedera di kepala setelah dipercayai terkena objek keras ketika kejadian tersebut

Sementara itu, seorang pengunjung yang terbunuh ialah Muhamad Wahab, 49, dari Kampung Rim.

Saksi kejadian yang juga peniaga tebu, Izil Mazan, 61, berkata, sebelum kejadian langit gelap dengan disertai hujan renyai-renyai.

"Ketika itu kira-kira 50 peniaga di situ sedang sibuk dengan persiapan untuk memulakan perniagaan.

"Tiba-tiba sahaja kami dilanda ribut sekuat-kuatnya sehingga payung, khemah dan meja diterbangkan angin dalam sekelip mata," katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Tambahnya, dalam keadaan cemas itu, dia sempat melihat sebuah khemah terbang setinggi tiang lampu dah hanya mampu melaungkan Allah berkali-kali.

Menurutnya, ribut yang berlarutan kira-kira tiga minit itu menerbangkan semua peralatan berniaga miliknya dalam sekelip mata.

Anak salah seorang peniaga yang maut, Latip Abdul, 49, berkata, dia mendapat panggilan daripada seorang rakan tentang kejadian itu di tempat bapanya berniaga.

"Saya seperti hendak pengsan apabila diberitahu kejadian ribut itu telah mengorbankan bapa dan terkejut melihat keadaan bazar Ramadan yang seperti dilanda taufan," katanya.

Sementara itu, tinjauan juga mendapati, kawasan bazar Ramadan itu musnah sama sekali dengan pelbagai makanan bertaburan di atas jalan seperti baru dilanda taufan.

Selain itu, pelbagai peralatan niaga seperti, payung, kerusi, meja, periuk, bekas-bekas makanan, wang siling dan wang kertas juga bertaburan.

Ketua Polis Daerah Jasin, Deputi Supritendan Che Suza Che Hitam ketika dihubungi hari ini mengesahkan dua kematian manakala 18 lagi cedera dalam kejadian tersebut



HARIAN METRO

Tragedi pasar Ramadan

Oleh Norfaisal Jahuri
am@hmetro.com.my
2010/08/14





JASIN: “Saya dapat berita ada ribut dan kerana tidak sedap hati saya terus ke tempat ayah berniaga, namun ketika dalam perjalanan (ke pasar Ramadan) saya diberitahu ayah meninggal.”

Begitu kata Latip Abdul, 49, anak kepada seorang peniaga cendol, Abdul Omar, 73, dari Batu 15, Kampung Air Merbau, Bemban, yang maut akibat dihempap besi kaki khemah tempat dia berniaga di Pasar Ramadan Stadium Jasin, di sini, semalam.

Dalam kejadian jam 4.45 petang itu, dua peniaga dan seorang pengunjung pasar Ramadan berkenaan terbunuh, dua daripada mereka meninggal dunia di tempat kejadian, manakala seorang lagi beberapa jam selepas dimasukkan di hospital.

Abdul mati di tempat kejadian selepas ribut meranap dan menerbangkan keseluruhan 21 khemah besar peniaga di kawasan letak kereta di stadium berkenaan.

Pembantu gerai murtabak, Mahadi Muhammad, 39, dari Taman Maju, turut mati di tempat kejadian dipercayai terkena tapak besi kaki khemah yang diterbangkan ribut yang melanda hampir empat minit.

Pengunjung yang terbunuh dikenali sebagai Muhammad Wahab, 45, dari Kampung Rim, di sini, yang menghembuskan nafas terakhir di Hospital Melaka, kira-kira jam 7.15 malam. Kejadian itu mengakibatkan 17 lagi termasuk pengunjung cedera.

Menurut Latip, dia mendapat panggilan jam 5 petang memaklumkan kejadian ribut berlaku di tempat bapanya berniaga menyebabkannya bergegas ke tempat kejadian.

Katanya, sepanjang perjalanan dengan memandu bersendirian dari Ayer Merbau, angin bertiup kencang sehingga dia tiba di Taman Maju keadaan mula tenang.

“Saya dapat panggilan daripada rakan mengatakan ayah meninggal dunia akibat ribut itu. Sejurus tiba di Pasar Ramadan itu hujan makin lebat dan saya terkejut apabila melihat semua khemah berterbangan serta makanan yang dijual berselerakan.

“Saya tidak menyangka kejadian ribut berlaku seteruk itu. Saya turun dari kereta dan pergi ke kawasan tempat ayah berniaga, namun diberitahu ayah dihantar ke hospital,” katanya ketika ditemui pemberita di Hospital Jasin, malam tadi.

Latip berkata, bapanya tidak menunjukkan sebarang perubahan sebelum kejadian itu kecuali sebelum ini dia beria-ia mahu berniaga cendol, biarpun ahli keluarga menasihatinya supaya tidak menjalankan perniagaan kerana usianya sudah tua dan tidak berapa sihat.

“Namun, arwah tetap mahu meneruskan perniagaannya di pasar Ramadan berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Harian Metro difahamkan ketika kejadian, Abdul berada di sebuah gerai lain membeli makanan.

Namun, dia dihempap khemah besar yang menjadi tempat pelindung peniaga di situ ketika berlaku angin kencang.

Dalam pada itu, seorang lagi peniaga, Zarina Hassan, 33, yang juga majikan kepada Mahadi, berkata ketika kejadian dia dan Allahyarham membungkus murtabak apabila keadaan cuaca bertukar mendung, sebelum angin bertiup kencang lalu menerbangkan khemah di hadapan mereka berniaga.

Katanya, dia yang panik terus lari menyelamatkan diri dan mendengar Mahadi memanggil namanya, tetapi ketika itu berada di hadapan.

“Apabila menoleh saja ke belakang, saya lihat dia terlantar dengan kepala dan mulutnya berdarah.

“Saya amat terkejut serta takut. Dia tidak bercakap dan bergerak kerana keadaannya amat parah ketika itu,” katanya sambil memberitahu jenazah Allahyarham kemudian dibawa ke Hospital Jasin.

Peniaga, Mohd Abd Latip, 56, berkata sebelum kejadian angin bertiup dengan kencang sebanyak dua kali, namun tiupan terakhir terus menerbangkan semua khemah yang ada di pasar Ramadan itu sehinggakan empat daripadanya didakwa melayang setinggi tujuh meter menyamai ketinggian lampu limpah di stadium berhampiran.

“Saya amat takut ketika itu, dan kedengaran orang menjerit serta berlari lintang-pukang sambil dia menyelamatkan diri. Saya sempat melihat khemah itu diterbangkan begitu tinggi kerana angin bertiup sangat kencang ketika itu,” katanya.


KOSMO

Bazar Ramadan dilanda ribut, dua peniaga maut.




















JASIN – Dua peniaga bazar Ramadan di Stadium Jasin di sini maut akibat ditimpa payung gerai yang berterbangan setinggi tiang lampu 40 meter dalam kejadian ribut semalam.

Mereka yang terkorban dalam kejadian pada pukul 4.45 petang itu ialah seorang peniaga cendol, Abdul Omar, 73, dan Mahadi Mohamad, pembantu kedai martabak.

Mereka terkorban akibat hentakan batang besi payung gerai yang berterbangan.

Selain dua mangsa yang terkorban, seorang lagi peniaga parah dan 18 lagi cedera ringan.

Jurucakap polis berkata, ribut selama kira-kira tiga minit itu melanda pada pukul 4.45 petang semasa 23 peniaga di bazar itu sedang menyiapkan juadah masing-masing untuk dijual.

“Ribut tanpa hujan itu terlalu kencang sehingga semua barang berterbangan dan ramai peniaga rebah,” katanya.

Jurucakap polis itu memberitahu, kejadian ribut kencang itu adalah yang pertama kali berlaku dan terburuk di daerah ini.

Sementara itu, seorang peniaga, Norhafizah Shiraj, 24, berkata, ribut itu datang secara tiba-tiba tanpa hujan.

“Saya yang sedang menjual char kuey teow tidak dapat berpaut pada apa-apa menyebabkan saya terjatuh ditolak angin,” kata Norhafizah

Jelasnya, kejadian itu sangat menakutkan kerana ramai yang menjerit-jerit apabila semua barang berterbangan.


The Star
Saturday August 14, 2010

Storm kills two in Malacca

Two people were killed and two others seriously injured in a freak storm at a Ramadan bazaar in Malacca.

In Jasin, flying debris during a freak storm hit traders who were about to set up stalls for the break fast crowd next to the Jasin sports complex. Malacca has been hit by several incidents of flash floods, including a minor landslide, in recent weeks.


Sinar Harian
Sabtu 14-8-2010

Ribut di bazar Ramadan

JASIN – Tiga orang meninggal dunia, manakala 17 lagi dilaporkan cedera apabila ditimpa khemah berikutan ribut kuat di Bazar Ramadan dekat Stadium Jasin, di sini petang semalam.

Dalam kejadian kira-kira 4.45 petang itu, turut menyebabkan lebih 50 khemah gerai yang didirikan peniaga berterbangan dibawa angin kencang.

Mangsa yang meninggal dunia dikenali sebagai Mahadi Muhamad, 40, peniaga di Bazar Ramadan itu dan Abdul Omar, 70, yang juga peniaga, meninggal dunia di tempat kejadian.

Manakala, seorang lagi, Muhammad Wahab, 45, yang merupakan pengunjung meninggal dunia kira-kira 7 malam selepas dibawa ke Hospital Jasin akibat kritikal.

Sementara 17 lagi yang terdiri daripada peniaga dan pengunjung dilaporkan cedera dan dikejarkan ke Hospital Jasin bagi rawatan lanjut.

Kejadian ribut itu juga menyebabkan kira-kira 100 peniaga ‘berputih mata’ apabila makanan jualan mereka habis berselerak ditiup angin kuat berserta hujan lebat.

Difahamkan, sewaktu kejadian, bazar Ramadan itu sesak dengan orang ramai yang sibuk membeli-belah juadah berbuka puasa.

Seorang pembeli ditemui, M.G Balakrisnan, 40, berkata, sewaktu kejadian dia baru sahaja tiba di pasar Ramadan itu, sebelum dikejutkan dengan angin kencang.

“Tiba-tiba angin kuat, semua khemah bergegar dan sekali datang macam angin puting beliung. Khemah yang ada semua terbang ditiup angin kuat.

“Makanan pula habis bersepah dan begitu ramai cedera. Sekelip mata sahaja kejadian ni berlaku,” katanya.

Sementara itu, sebahagian besa peniaga yang ditemui melahirkan rasa sedih dan mengharapkan bantuan segera daripada pihak kerajaan.

Peniaga, Mohamad Ismail, berkata kejadian yang menimpa itu membuatkan ramai peniaga kecewa dan hilang mata pencarian.

“Saya minta sangat-sangat Kerajaan Negeri prihatin dengan nasib kami di sini. Cukup banyak barang yang rosak dan membuatkan kami rugi.

“Mohon tubuhkan tabung bencana untuk hulurkan bantuan kepada kami,” katanya.

Bagi peniaga Norhisham Sabun, 33, berkata, dia berniaga di situ sepenuh masa dan tidak tahu lagi di mana tempat untuk berniaga dengan barang-barang sudah rosak.

“Tolonglah kami di sini. Hari Raya dah nak dekat, sumber pendapatan kami tergugat macam ini.

“Kami amat mengharapkan simpati Kerajaan Negeri untuk membantu meringankan bebanan kami di sini,” katanya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Merlimau, Datuk Hidhir Hasan yang melawat ke tempat kejadian berjanji akan membawa perkara itu ke peringkat pimpinan negeri.

“Kita akan runding dengan pihak negeri apakah langkah segera mungkin untuk membantu peniaga-peniaga di sini.

“Saya sungguh terkejut dengan kejadian yang berlaku ini melihat barang peniaga habis rosak, makanan bersepah dan saya akan segera membawa perkara ini ke pengetahuan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam bagi tindakan lanjut,” katanya.

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian di Hospital Jasin, semalam mendapati ramai ahli keluarga datang menziarah dan tidak ketinggalan pemimpin kawasan Jasin.

Antaranya, Ahli Parlimen Jasin, Datuk Wira Ahmad Hamzah; ADUN Serkam, Datuk Ghazale Mohamed dan ADUN Sungai Rambai, Hasan Abdul Rahman.



New Straits Times

Three killed as winds lash bazaar
2010/08/14
By B. Suresh Ram and Noor Hazwan Hariz Mohd
news@nst.com.my
























JASIN: Three people were killed and 17 others injured after strong winds toppled tents and canopies at a Ramadan bazaar here yesterday.
The incident occurred at 4.40pm at the Jasin stadium here as traders were preparing for business at the 80 stalls set up for Ramadan.

Strong gusts of winds wreaked havoc at the bazaar housing 22 canopies. Utensils and other items went flying, as people, mostly traders, ran helter-skelter to avoid the flying objects.

However, two traders and a passer-by died in the incident which was over in less than a minute.

Jasin district police chief DSP Che Suza Che Hitam said the dead were Mahadi Mohamad, 40, from Kg Gong Nering, Jertih, Terengganu; Abdul Omar, 73, from Kampung Air Merbau, Bemban, Malacca; and Muhammad Wahab, 45 of Kampung Rim, Jasin.

A canopy stand smashed into the victims' faces killing Abdul on the spot while Mahadi succumbed to his injuries at the Jasin Hospital.

Wahab, a customer at the bazaar, suffered serious injuries and was transferred to Malacca Hospital where he died at 7.10pm.

The others received outpatient treatment at the Jasin Hospital.

Murtabak seller Safarin Rosli, 32, recalling the incident, said when the strong winds hit the stalls, there were few customers. He said many there were traders who were getting ready for business.

The father of three said that Mahadi had come from Jertih on Aug 7 to assist him at his murtabak stall.

He said when the strong winds stuck, he was holding on to a container of murtabak, whereas Mahadi was holding on to the canopy stand.

"When I turned around, he was lying on the ground face down. When I turned him around, I saw the left side of his face had been damaged," he said.

Safarin said he and several other traders managed to send Mahadi to the hospital but he died soon after.

Another trader, Mohd Shahrul Shahruddin, 30, who injured his back, said he was retrieving a fallen outdoor umbrella when he saw an elderly woman trapped under one of the canopies which had fallen on her.

"The wind only lasted about 40 seconds but the canopy flew as high as 500m," he said.


Video Tragedi:





Laporan TV1, Astro Awani dan TV3

0 ulasan:

Catat Ulasan