Ahad, Januari 31, 2010

Majlis Perutusan Naib Canselor UTeM 2010



Slaid Perutusan NC UTeM 2010

Majlis Perutusan Naib Canselor UTeM 2010 ini telah diadakan di Dewan Besar UTeM pada 29 Januari 2010. Majlis yang bermula pada jam 9.00 pagi ini bertujuan untuk menyampaikan amanat secara terus daripada Naib Canselor UTeM, Pofesor Datuk Dr.Ahmad Yusoff bin Hassan kepada warga universiti. Tema ucapan beliau kali ini ialah 'Inovasi Pemacu Kegemilangan Pembangunan Lestari'.

Antara agenda utama majlis ini ialah memaklumkan pencapaian UTeM pada tahun 2009 dan inisiatif strategik tahun 2010. Ianya disusuli dengan harapan Naib Canselor kepada warga UTeM untuk tahun 2010.

Amanat NC ini dimulakan dengan memberikan definisi dan prinsip inovasi daripada pelbagai sumber rujukan beliau. Ia disusuli dengan pencapaian sasaran pelan strategik UTeM 2009-2010 dan kemudian dibawa kepada analisa persekitaran semasa yang merujuk kepada slogan Perdana Menteri iaitu 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' dan bagaimana mentransformasikan Malaysia menjadi sebuah negara membangun yang berpendapatan tinggi.

Amanat daripada Menteri KPT juga dinyatakan melalui 4 bidang keberhasilan utama (KRA) iaitu akses kepada kualiti, kebolehpasaran graduan, pengantarabangsaan dan penyelidikan dan pembangunan.

Paling menarik perhatian ialah penubuhan dua fakulti baru yang dijangka beroperasi pada 2011 iaitu Fakulti Kejuruteraan Bahan dan Fakulti Rekabentuk Kejuruteraan.

Majlis ini tamat pada jam 11.20 pagi setelah pelancaran laman web UTeM baru yang interaktif.


Laman web UTeM

0 ulasan:

Catat Ulasan