Selasa, Julai 27, 2010

Musim Rambutan

Ahad, 18 Julai 2010. Sebaik menjemput anak-anak pulang dari kelas pengajian tahfiz di Masjid Al-Azim, aku singgah di rumah Mak Bedah. Sewaktu berbual, aku terpandang buah-buah rambutan di atas pokok yang sudah masak ranum. Dua jenis rambutan, rambutan merah dan kuning.

Aku lantas mencari tangga kayu di belakang rumah Mak Ngah. Kemudian mencari pula pengacip yang tersandar di pohon rambutan. Perlahan-lahan dari satu tangkai ke satu tangkai lain, aku mengacip tangkai buah-buah rambutan dan buah-buah itu jatuh ke tanah.

Ifa dan Miza mengutip buah-buah tersebut dan dimasukkan ke dalam baldi. Apabila sudah penuh sebaldi, kami beredar dan duduk di pangkin. Akhirnya buah-buah rambutan tersebut dimakan sambil berbual.

Pokok rambutan yang ada ni ditanam arwah Nek Empah suatu masa dahulu. Tidak banyak, adalah dalam empat atau lima batang pokok. Ada yang manis dan ada yang masam. Selain rambutan, ada juga pokok-pokok mangga, langsat dan manggis di halaman rumah. Dengan adanya pokok-pokok ini, dapatlah anak cucu merasa buah-buahan tersebut...










0 ulasan:

Catat Ulasan