Ahad, Oktober 19, 2008

Teringin Nak Makan Ikan Bakar















Hari Sabtu, 18 Oktober 2006, aku teragak nak makan ikan bakar. Aku meminta isteri dan anak-anakku supaya bersiap agar sampai ke tempat dituju lebih awal. Lepas sembahyang Maghrib, kami pun berbincang untuk memilih gerai mana yang akan dituju.

Di Melaka ni, tak susah nak cari medan ikan bakar. Dari rumah kami di Alai, banyak pilihan boleh dibuat. Boleh pergi Medan Ikan Bakar Umbai, Serkam dan Anjung Batu. Hari ini aku bercadang untuk ke Medan Ikan Bakar di Telok Mas, bersebelahan dengan Penjara Henry Gurney. Tempatnya memang menarik, tak berapa ramai orang yang tahu, malangnya sewaktu aku sampai, banyak 'benda' yang dah habis. Udang dah habis, sotong pun tinggal sikit dan yang tinggal hanyalah ikan sahaja.

Memandangkan semua 'benda' habis, aku mengambil keputusan untuk ke Medan Ikan Bakar Alai, berhampiran Cyrstal Bay. Tak jauh, lebih kurang 2 kilometer saja. Kat sini hanya ada 3 gerai saja yang dibuka iaitu 2 gerai ikan bakar dan satu lagi gerai menjual kraftangan. Malam ni orang yang datang agak ramai juga. Satu Gerai Ikan Bakar Alaa Kasim dan satu lagi Gerai Ikan Bakar Haji Musa. Kedudukan ketiga-tiga gerai ini berhampiran sungai dan di sebelah sungai tersebut juga ada sederet gerai ikan bakar yang lama. Kepada orang yang datang dari luar Melaka, aku nak nasihatkan kalau nak makan ikan bakar ramai-ramai, baik tempat dulu. kalau nak makan malam, sebelah petang, lebih kurang pukul 6.00 petang, dah boleh tempah. Kalau tidak, jawabnya terpaksa menunggu lama.

Malam ni aku seperti sebelumnya ke Gerai Ikan Bakar Haji Musa. Aku tak tahu kenapa aku suka masakan di gerai ini. Tapi memang sedap. Isteri aku mula memilih beberapa ekor udang, sotong, ikan dan ketam untuk ditimbang. Anak-anakku juga dah kelaparan. Lebih kurang 20 minit, semua makanan yang dipesan siap dihidangkan. Anakku, Nur Hamizah bukan main lagi meratah udang dan ketam, Nur Arifah sukakan ikan sweet & sour manakala aku sukakan sotong goreng tepung, udang dan ketam goreng. Isteri aku sukakan semuanya.

Malam ni semua makanan yang dihidangkan habis semuanya. Yang penting, hajatku untuk merasakan makanan laut ini tercapai...

Yelah, baru lepas hujan katakan.....
















Gerai Ikan Bakar Haji Musa
















Pengunjung yang datang agak ramai, terutama cuti sekolah ataupun hari gaji.

0 ulasan:

Catat Ulasan