Ahad, Oktober 19, 2008

Arif Bertanding Mental Arithmetik















Ahad, 19 November 2006, Muhammad Arif menyertai Pertandingan Mental Arithmetik Peringkat 2 anjuran Aloha Mental Arithmetic Malaysia (http://www.alohama.com/). Masuk tahun ni, dah tahun ketiga dia menyertai pertandingan ni. Pertandingan diadakan di Sekolah Kebangsaan Air Keroh dan disertai oleh kebanyakan pelajar di Melaka dan Port Dickson.

Pagi ni, Nur Arifah dan Nur Hamizah sibuk nak mengikut. Tapi aku kata, tak apalah, sekurang-kurangnya, boleh gak jadi perangsang untuk dia nanti. Pukul 8.45 pagi, Muhammad Arif mendaftar untuk pertandingan ini di kantin sekolah. Aku berdoa agar pertandingan kali ini akan memberikan suatu harapan kepada Muhammad Arif, sekurang-kurangnya tersenarai dalam 30 pelajar yang menerima hadiah.

Pukul 9.45 pagi, pertandingan bermula. Sebenarnya ada 2 tahap, tahap 1 dan tahap 2. Tahap 1 dijalankan pukul 9.15 pagi. Pertandingan ini berlangsung dalam tempoh 7 minit sahaja dengan lebih 100 soalan matematik. Pemenang berdasarkan jumlah jawapan yang betul paling banyak dalam tempoh diberikan.

Pukul 12.30 tengah hari, keputusan diumumkan. Mula dengan tahap 1 dan kemudian tahap 2. Lepas seorang, seorang lagi dipanggil. Namun akhirnya tidak ada satupun tersenarai dalam nama-nama pemenang. Kebanyakan pemenang tahun ni datangnya dari sekolah-sekolah di sekitar Port Dickson seperti SK Panglima Anan dan SK Sirusa.

Takpelah Arif, ayah tak kisah. Pada ayah, itu satu pengalaman. Kejayaan mungkin bukan milik Arif kali ini, mungkin satu hari nanti. Teruskan berusaha...


0 ulasan:

Catat Ulasan