Selasa, September 29, 2009

Rumah Terbuka Zainab, Zamri Dan Zaki

Selalunya bila masuk raya ke-2 atau ke-3, rumah saudara-mara dan adik-beradik dah selesai kami kunjungi. Tetapi tahun 2009 ni sebaliknya. Semuanya agak lambat. Walau bagaimanapun, kami sekeluarga sempat menghadiri rumah terbuka Zamri, Zainab dan Zaki.
Rumah terbuka Zainab diadakan pada hari raya ke-2 dari pukul 3.00 petang hingga 7.00 malam. Zainab merupakan adik ke-8 aku mengadakan majlis ini di rumahnya di Taman Merak Mas, Bukit Katil. Majlis tersebut disekalikan dengan sambutan hari lahir pertama Aisyah Najwa, anak beliau. Kami sempat beraya di rumahnya pada lewat petang.

Pada sebelah malam, kami menghadiri rumah terbuka Zamri, adik aku yang bongsu yang tinggal di Rumah Awam Bukit Beruang. Menu malam tu ialah mee goreng dan soto. Ada kuih raya dan karipap serta buah-buahan. Alhamdulillah, nampak rezeki mereka sedikit mewah tahun ini dan aku tumpang gembira.

Hari raya ke-3 aku sempat menghadiri rumah terbuka Zaki, abang ipar aku di Muar. Menu istimewa setiap tahun ialah mee bandung. Tetapi tahun ini bukan sahaja mee bandung malah ada sate dan soto. Istimewanya ada bergedil, campuran ayam dan kentang yang digoreng. Kami sekeluarga bertolak ke Muar pukul 8.30 malam dan kembali ke Melaka pukul 1.00 pagi. Esoknya aku perlu bekerja kerana tidak mendapat cuti.













2 ulasan: