Sabtu, Februari 07, 2009

Menjadi ATS Untuk ESQ 165 Angkatan 2 UTeM

Aku bersyukur dan berbangga kerana menjadi ATS untuk julung-julung kalinya bagi training ESQ 165 Angkatan 2 UTeM. ATS merupakan singkatan kepada Alumni Training Support kini ditukar nama menjadi Advance Training Series.Tugas ATS antaranya ialah membantu memastikan semua yang dirancangkan dalam program berjalan lancar.

Pada 16 Januari 2008, pada sebelah petang, selepas kerja kami berkumpul dan diberikan taklimat oleh ATS luar. ATS luar ini datangnya dari luar UTeM dan mereka datang membantu secara sukarela. Kami di UTeM sebenarnya berkongsi pengalaman dan banyak belajar daripada ATS luar ini. Aku dilantik sebagai ko-ordinator yang menyelaraskan semua keperluan trainer, ATS luar dan ATS UTeM semasa program ini berjalan. Kami akan mengadakan perbincangan, perancangan dan post-mortem setiap hari setiap kali selesai program. Trainer pada kali ini ialah Pak Dudi dan Pak Legisan dan dibantu oleh Encik Akmal.

Pada sebelah malam, semua ATS, trainer dan beberapa orang pegawai kanan UTeM dibawa dengan sebuah bas ke Muara Sungai Duyung untuk menjamu makanan laut. Lewat malam, kami pulang ke chalet yang disediakan.

Pada 17 Januari 2008, kira-kira jam 7.00 pagi, kami ke dewan tempat di mana berlangsungnya Training ESQ di Hotel D'Village, Ayer Keroh. Setelah semua ATS berkumpul, kami akan memulakan perbincangan dengan doa, puji-pujian dan selawat ke atas Rasulullah, lagu-lagu dan gerakan-gerakan ESQ 165 serta Asmaul Husna.Kemudian kami akan berbincang ringkas apa tugas yang akan dilakukan pada hari itu dan membahagi-bahagikan tugas. Kemudian kami akan yell atau menjerit dengan penuh semangat:

Satria UTeM, go go go
Satria UTeM, fight fight fight
Satria UTeM, win win win
Satria UTeM, 165
UTeM, yes!
UTeM, yes!
UTeM, yes!
Malaysia, Boleh!

Pada jam 8.00 pagi, program bermula. Kami akan menyambut semua peserta dengan senyuman paling manis dan mesra dan mempersilakan semua peserta ke tempat duduk disediakan. ATS akan bersedia dengan sepanjang program berjalan. Ini kerana ada masanya bila tiba bab nyanyian dan gerakan seperti lagu Demi Matahari, kami akan diminta ke hadapan untuk bernyanyi bersama-sama dengan peserta. Peserta pula akan sentiasa diteriak dengan panggilan PAGI. Dan untuk memastikan peserta tidak hilang fokus, kadangkala diadakan senaman, permainan, diberikan hadiah dan sebagainya. Peserta juga akan ada sesi alpha di mana ianya gelap dan peserta akan diminta menghayati gambaran kisah-kisah perjuangan Rasulullah dan mengambil teladan daripadanya. Peserta diminta berbicara kepada Allah jika merasakan diri mereka bersalah dan meminta ampun terhadap dosa-dosa mereka.

Kebiasaannya, program akan tamat sehingga hampir masuk waktu Maghrib. Dan kami akan mengadakan sedikit perbincangan selepas Maghrib untuk aktiviti keesokan harinya.

Pada hari terakhir, 18 November 2008, seperti hari sebelumnya, kami akan berkumpul di dewan seawal jam 7.00 pagi dan berbincang tugasan hari kedua. Antara acara kemuncaknya ialah pengucapan syahadah. Berbagai permainan diadakan bagi membuatkan program ini menjadi menarik. Setiap permainan ada maksud tersendiri. Alhamdulillah, semua perancangan berjalan lancar. Dan di penghujung program, peserta memberikan sambutan dan tepukan yang gemuruh kepada program ini yang dianggap berjaya 'menyedarkan' tujuan hidup mereka.

Dan aku merasa lega kerana tugas aku sebagai ko-koordinator selesai. Terima kasih kepada ATS luar dan ATS UTeM. Ada rakan ATS luar yang dapat aku kenali seperti Rudi, Am, Daniel dan lain-lain. Sekurang-kurangnya menjadi ATS, membolehkan aku dan ATS lain menzahirkan 7 nilai dasar ESQ iaitu jujur, tanggungjawab, disiplin, wawasan, kerjasama, adil dan prihatin.

0 ulasan:

Catat Ulasan