Selasa, Januari 13, 2009

Forum Kekejaman Israel Terhadap Rakyat Palestin















Hari ini, Selasa 13 Januari 2008, aku berkesempatan menyertai satu forum yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Melaka. Forum Kekejaman Israel Terhadap Rakyat Palestin ini diadakan di MITC, Ayer Keroh dan dihadiri hampir 10,000 orang peserta yang terdiri daripada pelajar-pelajar IPTA dan IPTS, politeknik, PLKN, belia, kakitangan awam dan lain-lain lagi.

Acara dimulakan pada pukul 9.30 pagi diketuai oleh YB Datuk Idris Harun melaungkan slogan-slogan yang mengutuk penindasan Zionis ke atas Gaza. Laungan-laungan ini disambut oleh semua peserta dengan kibaran sepanduk-sepanduk seperti 'Boikot Israel', 'Hidup Palestin' dan sebagainya. Peti-peti untuk mengutip derma untuk membantu rakyat Palestin juga disediakan. Kira-kira pukul 10.30 pagi, beberapa orang ahli panel forum naik ke pentas seperti Dr. Chandra Muzaffar, Dr. Wee. Kah Siong, Tan Lian Hoe, Mukhriz Mahathir, Datuk Saravanan dan beberapa orang panel lain menyampaikan mesej keamanan dan mengutuk penindasan Israel ke atas Palestin.

Datuk Mohd Ali Rustam, Ketua Menteri Melaka menggulung semua pendapat dengan menyarankan supaya negara tidak keluar daripada PBB supaya ada ruang untuk menyampaikan mesej kepada dunia. Begitu juga beliau mencadangkan supaya ada satu kuasa lain selain Amerika Syarikat bangkit untuk mengimbangi kuasa negara tersebut. Beliau juga mencadangkan supaya langkah memboikot barangan Amerika dan Israel diteruskan.

Perhimpunan ini berakhir pada jam 1.00 tengah hari dengan acara kemuncak iaitu membakar patung Ehud Olmert, Perdana Menteri Israel dan juga bendera Israel.















Sebahagian peserta bersama-sama melaungkan slogan 'Hancur, Hancur Israel'















Dr. Wee Kah Siong menyampaikan mesej keamanannya.















Pelajar-pelajar berhimpun untuk upacara membakar patung dan bendera Israel.















Acara membakar patung dan bendera Israel dijalankan di tempat letak kereta MITC.

0 ulasan:

Catat Ulasan