Isnin, Ogos 23, 2010

Izhar Abdullah... Pergi Buat Selamanya

Semalam, 22 Ogos 2010 bersamaan 12 Ramadhan 1431 Hijrah merupakan hari yang sedih bagi aku. Izhar Abdullah, merupakan suami kepada sepupu aku yang aku panggil Lina kembali ke rahmatullah setelah dua hari bertarung nyawa dengan penyakit denggi.

Menurut cerita, Allahyarham Izhar mengalami demam sejak seminggu lalu dan telahpun dibawa ke klinik. Namun begitu, demamnya masih tidak sembuh dan dibawa ke Hospital Besar Melaka. Allahyarham dimasukkan ke wad biasa dan kemudian dimasukkan pula ke Wad ICU pada hari Jumaat.

Allahyarham dimaklumkan bahawa selain disyaki denggi, ada jangkitan pada buah pinggang. Sehari kemudian, allahyarham dikatakan koma.

Semalam, sebaik pulang bersama Arif dari membersihkan kubur nenek, aku singgah di rumah Mak Bedah. Hati aku tergerak untuk melawat allahyarham di ICU. Oleh kerana ramai pelawat, mereka yang ingin menjenguk pesakit perlu menunggu di pintu masuk wad ICU tersebut kerana hanya dua orang sahaja dibenarkan melawat pesakit pada satu-satu masa.

Pukul 1.00 tengah hari aku ke Wad ICU. Hampir 40 minit aku menunggu dan akhirnya aku dapat melawat allahyarham. Memang benar, Allahyarham Izhar koma dan hanya alat bantuan pernafasan sahaja yang mengawal pernafasannya. Aku menasihatkan Lina supaya bersabar dan meminta sentiasa berdoa kepada Allah SWT dan membaca Yaasin.

Setelah kembali ke rumah Mak Bedah, lebih kurang pukul 2.30 petang, aku dimaklumkan Allahyarham Izhar telah kembali ke rahmatullah.

Petang itu selepas Asar, aku ke rumahnya di Kg. Bukit Gedong dan aku lihat ramai orang berkumpul di sana. Oleh kerana allahyarham merupakan salah seorang anggota PDRM Kontinjen Melaka di Bukit Beruang, ramai rakan sekerjanya yang datang menziarahi jenazahnya. Malah rakan-rakan ini menggunakan kenderaan jenazah PDRM untuk membawa balik jenazah dari hospital dan membantu memandi dan mengkafankan jenazah tersebut.

Lebih kurang pukul 5.45 petang, selepas disembahyangkan, jenazah disemadikan di Kawasan Perkuburan Bukit Musai.

Allahyarham Izhar meninggalkan seorang balu dan seorang anak, Nabila berusia 15 tahun. Semoga roh Allahyarham Izhar cucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang soleh...Amin!!!

1 ulasan: