Sabtu, Februari 07, 2009

Dari Mana Datangnya 165?















ESQ WAY 165.
dari mana datangnya 165?
ya, ramai rakan-rakan yang bertanyakan apa itu 165?

Hmm..

Suatu malam, Rasulullah SAW sedang berkumpul bersama para sahabat.Tiba-tiba ada seseorang yang datang, dengan wajah berseri dan baju putih bersih. Para sahabat bingung, siapakah gerangan lelaki ini. Ia tidak tinggal di daerah ini, kerana tidak ada yang mengenalnya. Wajahnya pun tidak menampakkan wajah keletihan, jika benar dia telah melakukan perjalanan jauh.

Lelaki itu mendekati Rasulullah, duduk di hadapan Baginda, bahkan lututnya pun beradu (mengenai) dengan lutut Rasulullah.

Lelaki itu lantas bertanya."Ya Rasulullah, apakah Islam itu?"Rasulullah menjawab, "Islam adalah apabila engkau berSyahadah, mendirikan Solat, menjalankan Puasa, Berzakat dan Haji jika engkau mampu".

Lelaki itu berkata, "Shaddaqta ya Rasulullah, engkau benar ya Rasul".

Lalu ia kembali bertanya, "Apakah Iman itu ya Rasul?"Rasulullah kembali menerangkan, "Iman adalah apabila engkau mempercayai Allah, Malaikat, Nabi dan Rasul, Kitab Suci, Hari Kemudian, serta apabila engkau Ikhlas dan Tawakal pada ketentuanNya".

Lelaki itu kembali berkata, "Shaddaqta ya Rasulullah".

Lelaki itu bertanya kembali, "Apa itu Ihsan ya Rasulullah?"Rasulullah menjawab, "Ihsan adalah apabila engkau percaya kepada Allah dan mampu melihatNya, namun apabila engkau tak mampu, maka merasalah selalu dilihat olehNya"

Lelaki itu menjawab, "Shaddaqta ya Rasul, engkau benar"

Kembali, ia bertanya, "Bilakah kiamat akan terjadi ya Rasul?"Rasulullah pun menjawab, "Yang bertanya dan yang ditanya sama-sama tidak mengetahui".

Setelah dijawab pertanyaannya, lelaki berwajah berseri itupun pergi..

Sahabat yang bingung pun bertanya, "Siapa lelaki itu wahai Rasulullah?"

dan Rasulullah pun menjawab, "Beliau adalah Jibril. Ia hendak mengajarkan apa erti Ihsan, Iman, dan Islam kepada kita.."

Maka, itulah makna 165, 1 Ihsan - 6 Iman - 5 Islam.

0 ulasan:

Catat Ulasan